Napříč špičkou kontinentu
Ne 4.12. Camping Guino, Puerto Natales, 38 m.n.m. (Chile) – benzínka, Río Gallegos, 20 m.n.m. (Argentina)
Jižní Amerika je tady na jihu úzká, za jedno odpoledne ji přejedeme napříč ze západu na východ, z města Puerto Natales ležícího u Tichého oceánu k do města Río Gallegos, které leží u Atlantiku.
Dopoledne si užíváme výhod kempu – horkých sprch a rychlé wifi. Ta je sice jen ve společenské místnosti a v jejím nejbližším okolí, jenže venku je pořád taková zima a vítr, že se tam moc dlouho vydržet nedá. Holky si tedy ráno asi dvě hodiny dělají školu. Chvíli také telefonují s jedním dědečkem.
Já se pořád necítím dobře, spím až do desíti, pak se osprchuju, dám si kávu a je mi hned lépe. Pořád mám hroznou rýmu a zahleněná jsem i v krku. Už aby to bylo za mnou a mohla jsem normálně fungovat. Být nemocná takhle na cestách je náročné. Jednak to, že bohužel musíme teď ke konci jezdit (v tomhle se zlobím na sebe i na Janka, že jsme do těch Torres del Paine vůbec jezdili. Kdyby bylo na mě, vybodla bych se na to a raději strávila ještě několik dní v El Calafaté, kde bylo opravdu příjemně. Mám pocit, že do TdP jsme se hnali zbytečně a kromě pohledů z auta, jsme si to vlastně vůbec neužili.) Co mne na nemoci překvapilo, že je to poprvé, co mi opravdu vadilo, že jsem v autě, a měla jsem problém si vybojovat pro sebe nějaký osobní prostor, což se mi jinak nestává).
Z kempu odjíždíme krátce po dvanácté. Zastavíme někde v středu města Puerto Natales, umícháme k obědu vajíčka, k tomu spoustu zeleniny (v plánu na dnešek je přejezd hranic, tak kdyby tam byl zase nějaký pečlivý celník) a zbylé housky od včerejška. Pak zajdeme do dvou obchodů se suvenýry a koupíme zase spoustu pohledů, hrníček pro babičku Magdu a nějaké nálepky.
Na hranice je to z Puerto Natales asi 20 km. Sice je tam docela fronta, ale vše jde jako po másle, žádné velké čekání to není. Auto na chilské straně nikdo nekontroluje a na argentinské celník jen nakoukne do budky, aby se nic neřeklo. Ovoce i zeleninu naštěstí vůbec neřeší, i když je tu spousta výhružných cedulí, a jsme skoro vše tentokrát raději schovali, protože si je nechceme nechat zase vzít.
Pak už jen jedeme a jedeme. S větrem v zádech to jde skoro samo. Na benzínce v Esperanze si uvaříme v k večeři těstoviny, pak si děti pustí film a pokračujeme v jízdě. Světlo je až do desíti, takže nemusíme jezdit za tmy.
Malvíny, anebo též po západňácku Falklandy, jsou tady v argentinské Patagonii stále velmi citlivé téma. Každých 10 km je tu oficiální dopravní značka se vzdáleností a deklarací, že Malvíny jsou navždy argentinské apod.
Historie je složitější. Na souostroví na východ od cípu jihoamerického kontinentu si v minulosti po staletí činili nárok Španělé, Britové, Francouzi a Argentinci. Britové to v roce 1833 vyřešili postaru tím, že k místní rybářské osadě poslali loď s fakt velkým kanónem a od té doby nad ostrovy vlál Union Jack.
Začátkem 80. let se argentinská vojenská junta svou neschopností dostávala do takových vnitřních problémů, že nezbývalo než odvézt pozornost na “vnějšího nepřítele” a argentinské speciální síly se dne 1.4.1982 vylodily v Port Stanley a odzbrojili místní britskou miniposádku. V tu dobu byla nicméně v Anglii premiérkou nějaká paní Thatcherová. Během týdne (!) vyplula z Británie postupně flotila 127 lodí a ponorek (včetně dvou letadlových lodí) vezoucí mimo jiné elitní jednotky Commandos a námořní pěchoty. Argentinci to měli k ostrovům 500 km, Britové asi 12.000. Long story short, 14.6.1982 dobyly Britské jednotky Port Stanley, Argentinci se vzdali a tato porážka způsobila definitivní pád vojenské junty v Argentině. Byl to jeden z posledních velkých konfliktů 20. století, kdy na obou stranách stáli vojáci v uniformách.
Na noc zastavíme na benzínce, jen se zařadíme vedle obřího kamionu, děti přelezou do postelí a je to.